Interviu Revista Psychologies

Într-o lume aflată în schimbare rapidă, educaţia redevine o prioritate, pentru că ne dorim ca toţi copiii şi adolescenţii să aibă parte de cât mai multe şanse în viaţă. În acest context, educaţia alternativă nu mai este un moft sau o raritate, ci o necesitate. Bianca Opriş, avocată şi mamă, a făcut un pas important pentru a familiariza copiii, într-un mod cât mai atrăgător, cu legile şi modul de funcţionare a societăţii, inventându-l pe Legisman, un supererou cu care tinerii pot rezona şi care le oferă acestora cunoştinţe valoroase.

Bianca Opriş este avocat şi mamă. De curând, a lansat proiectul Legisman, care urmăreşte să ofere copiilor şi adolescenţilor, prin metode de educaţie alternativă, cunoştinţe temeinice privind legile care ne guvernează societatea. Am stat de vorbă pentru revista Psychologies, pentru a afla mai multe despre ea şi despre iniţiativa ei mai mult decât lăudabilă şi necesară astăzi.

Psychologies: Cine este Bianca Opriş? Cum te-ai format, cum ai decis să studiezi Dreptul?
Bianca Opriş: Dragă Dana, în primul rând îţi mulţumesc pentru amabilitate şi pentru interesul tău şi al revistei faţă de Legisman, un proiect atât de drag mie. Este o mare bucurie colaborarea cu Psychologies.

M-am născut în urmă cu 43 de ani în Botoşani, într-o familie de cadre didactice şi sunt una dintre cele opt miliarde de persoane care se află în acest moment pe Pământ. Îmi place să citesc, să mă (re)descopăr şi să îi cunosc mai bine pe oameni.

Am crescut în mijlocul naturii, iar vacanţele la bunici mi-au fost rai pe Pământ. Am urmat cursurile Liceului Pedagogic din Focşani şi timp de cinci ani m-am pregătit să devin educatoare ori învăţătoare. Am fost îndrumată bine, iar acest liceu s-a dovedit o alegere potrivită mie. M-am format în spiritul respectului faţă de valorile umane şi morale, faţă de actul de educaţie şi faţă de educaţie în sine. Îmi plăcea să lucrez cu copiii,
dar la finalul liceului am simţit dorinţa de a pleca mai departe. La acea vreme eu le puteam livra copiilor informaţii, însă ei aveau nevoie să fie văzuţi în toată splendoarea lor, iar eu încă nu mă puteam dedica acestora.

Alegerea Facultăţii de Drept a fost pur intuitivă şi s-a bazat pe două dintre preocupările mele: dorinţa de cunoaştere şi aprofundarea unui domeniu
ce mijlocea apropierea de oameni şi de realităţile sociale. Pentru mine, educaţia a reprezentat mereu o sursă de creştere şi evoluţie, un instrument valoros în descoperirea de sine şi un ajutor pentru crearea de relaţii interumane.

Psychologies: Care au fost modelele tale în adolescenţă şi tinereţe?

Bianca Opriş: Am fost şi sunt fascinată de unicitatea fiecăruia dintre noi. Cred că de aceea nu mi-am focusat atenţia pe anumite persoane. Mi-a plă- cut mereu compania oamenilor şi am încercat să îi descopăr şi să îi accept cu bune şi cu mai puţin bune. Eram atentă la comportamentele oamenilor din jurul meu şi le alegeam pe cele cu care rezonam.

Îmi amintesc însă un moment de mare încăr- cătură emoţională din timpul liceului şi modul în care Domnişoara Miza, profesoara de peda- gogie, m-a ajutat să îl depăşesc: cu un zâmbet. Acel zâmbet are şi astăzi un loc special în inima mea şi continuă să-mi fie model de blândeţe, de înţelegere şi acceptare, de apropiere.

Psychologies: Ce te-a determinat să fondezi Legisman, ce a stat la baza acestei iniţiative?

Bianca Opriş: După ce am devenit mamă, priorităţile mele s-au schimbat. Am încetinit ritmul vieţii şi mi-am oferit răgazul de a fi alături de copilul meu. Au fost ani minunaţi, cu pro- vocări şi cu o mulţime de conştientizări ce m-au ajutat să „cresc” odată cu el. Tot atunci, am început să îi privesc pe copii dintr-o altă perspectivă, aceea pe care nu reuşisem să o descopăr când eram în liceu. Le-am văzut frumuseţea, inocenţa, le-am înţeles nevoile şi ce potenţial uriaş au.

Totodată, experienţa ca avocat, interacţiunea cu oameni din diferite medii sociale şi observarea anumitor tipare de comportament la persoanele cu care intram în contact m-au ajutat să înţeleg că, dacă dorim să creştem gradul de responsabilitate socială, este necesar să ne îndreptăm atenţia către copii, de la o vârstă cât mai fragedă.

Crescuţi cu blândeţe, înţelegere şi răbdare şi educaţi/ îndrumaţi în spiritul unor valori şi principii adecvate, copiii de astăzi au şansa să devină adulţi responsabili.

În încercarea de a găsi o metodă eficientă prin care cunoştinţele pe care doream să le transmit să fie înţelese şi asimilate cât mai uşor de copii, am apelat la un simbol, Legisman. Simbolurile sunt utile la orice vârstă, ele reprezintă o modalitate de cunoaştere şi vor exista mereu în conştiinţa umană. Ele ajută gândirea să iasă din concret, analitic, şi să facă legătura între structura de profunzime cu cea de suprafaţă.

Astfel a apărut Legisman. Un supererou apropiat de copii, ce le transmite acestora, pe limba lor, informaţii serioase din viaţa adulţilor, ajutându-i în acest fel să integreze apartenenţa la societate.

Revista Psychologies

vă invită să o cunoaşteţi pe una dintre femeile care schimbă mentalităţi şi îi aduce pe copii mai aproape de spiritul şi litera legii.”

Optimized by Optimole
Scroll to Top