Revista Psychologies, Octombrie 2024 – Pe calea dreptății

Pe calea dreptății – Ce anume ne motiveaza cu adevarat?

Este o întrebare profundă care ne însoțește pe fiecare, indiferent dacă ne aflăm în mijlocul unei cariere solicitante sau într-un moment de reflecție personală. Daniel Pink, în cartea sa revoluționară Drive, subliniază că adevărata motivație nu provine din recompense externe – salarii, laude sau bonusuri – ci din acele forțe interioare care ne ajută să ne simțim vii și relevanți: autonomia, perfecționarea și scopul.

Această teorie nu se aplică doar adulților și mediului profesional, ci are un impact semnificativ și asupra educației. Imaginați-vă o lume în care copiii sunt motivați să-și gestioneze parcursul educațional, un mediu în care libertatea de a explora este încurajată, iar libertatea de a greși este acceptată. Pink sugerează că, oferindu-le această libertate, nu doar îi responsabilizăm ca elevi, ci le cultivăm și convingerea că pot aduce contribuții valoroase comunității.

Aceasta poate părea o teorie abstractă, însă devine concretă atunci când copiii simt că vocea lor este auzită și că ideile lor pot avea un impact pozitiv asupra celor din jur.

Dacă ne întrebăm cum pot aceste concepte abstracte să fie integrate în educația juridică – un domeniu adesea perceput ca fiind rigid, dificil și, poate, plictisitor pentru copii – trebuie să explorăm modalități prin care legea poate fi predată într-un mod accesibil și motivant. Cum ar fi dacă i-am provoca pe copii să devină apărători ai dreptății, oferindu-le contextul necesar pentru a înțelege și valorifica drepturile și responsabilitățile lor?

Un răspuns concret la această provocare este Legisman, un simbol al valorilor și principiilor juridice. Prin poveștile sale captivante, Legisman îi inspiră și îi împuternicește pe copii, transformând educația juridică dintr-o simplă lecție teoretică într-o experiență vie, practică și plină de semnificație. Cu ajutorul acestui personaj, copiii nu doar învață despre reguli și legi, ci și descoperă cum pot fi aplicate acestea în viața de zi cu zi, dezvoltând o legătură personală cu ideea de justiție și dreptate.

Cred cu tărie că această viziune poate deveni realitate, generând un impact autentic asupra educației juridice. Totuși, este esențial să ne concentrăm pe integrarea a trei elemente-cheie care oferă copiilor instrumentele necesare pentru a se simți motivați și implicați în mod autentic:

Autonomia le oferă copiilor libertatea de a explora și de a lua decizii. O abordare educațională bazată pe frica de consecințe poate afecta negativ acest proces. Atunci când copiii sunt avertizați constant cu mesaje de tipul „dacă nu respectați regulile, veți fi pedepsiți”, se creează un climat de frică și anxietate. Într-o astfel de situație, regulile sunt percepute doar ca forțe coercitive, iar copiii devin reticenți în a se implica activ în procesul de învățare.

Revista Psychologies Octombrie 2024

Binaca Opriș cu părul ondulat până la umeri stă pe un scaun negru. Ei poartă o rochie neagră fără umeri și un ceas la încheietura mâinii stângi, zâmbind și pozând pe un fundal gri simplu.

Optimized by Optimole
Scroll to Top