Interviu Juridice.ro

Alina Matei: Mulțumesc, stimată doamnă avocat Bianca Opriș, pentru timpul acordat cititorilor JURIDICE.ro. Încântată să-l cunosc pe Legisman, de asemenea! Vom discuta despre el și despre reguli, mai bine spus despre cartea dumneavoastră ”Învață cu Legisman. Care-i treaba cu regulile”, carte apărută la Editura Solomon, la sfârșitul anului trecut. Cum de avocata Bianca Opriș a scris o carte pentru copii? ( https://carti.juridice.ro/10807/invata-cu-legisman-bianca-opris.html )

Bianca Opriș: Și eu vă mulțumesc mult pentru invitație, este o reală plăcere și bucurie să pot vorbi cu dumneavoastră despre acest subiect!
Cartea este un proiect de suflet și este scrisă atât din ipostaza de mamă, cât și din cea de avocat. Maternitatea, pe lângă experiențele minunate pe care mi le oferă zi de zi, este cea care a contribuit la potențarea laturii mele creative. De aceea, am simțit că prin apariția acestei cărți pot aduce un tribut copilăriei și copiilor în special, punându-mi cunoștințele juridice în slujba acestora. Pot părea cuvinte mari, însă „darurile’’ pe care le-am primit de când am devenit mamă sunt de neprețuit și atunci, nimic din ceea ce eu le pot oferi copiilor, nu poate fi prea mult.

Alina Matei: În prefața destinată părinților, semnată de dumneavoastră, se face o legătură între cunoașterea regulilor/legilor și independența copiilor. O să vă rog să ne spuneți cum poate fi consolidată această legătură la copii.

Bianca Opriș: Copiii sunt persoane ce trăiesc în aceeși societate cu adulții și, de aceea, este la fel de util pentru ei, cum este și pentru adulți, să aibă acces la informații, să le fie transmise cunoștințe din diferite domenii de activitate adaptate nivelului lor de vârstă.

Responsabilitatea, independența pot fi consolidate în timp, este un proces de durată. Nu există o procedură clară care să ne ducă spre un rezultat previzibil în cel mai scurt timp. Însă, simplul fapt că le permitem copiilor, în mod constant, să aleagă comportamentul pe care doresc să îl adopte este un câștig pentru aceștia, este un pas înainte către independența pe care și ei și-o doresc. Aceasta presupune ca acei copii să cunoască în prealabil atât regulile/legile, cât și consecințele pe care le pot produce acțiunile/faptele lor, putând alege astfel, în cunoștință de cauză, între respectarea sau nerespectarea acestora. Este vorba despre liberul arbitru, pe care orice copil ar trebui să îl exerseze încă de mic, chiar dacă alegerile copilului nu vor fi mereu pe placul adulților din jurul său.

În prefața cărții eu vorbesc și din postura de avocat, dar consider că oricare ar fi cunoștințele pe care copiii le dobândesc, din orice alt domeniu, le sunt la fel de folositoare.

Alina Matei: Reguli, reguli și iar reguli. Copiii asta aud tot timpul. Totul constă în reguli?

Bianca Opriș: Într-adevăr, în copilăria mică și mijlocie copiii aud acest cuvânt destul de des și la un moment dat pot resimți o presiune exterioară crezând că totul constă în reguli, activități pe care ei sunt obligați să le execute, ca niște soldăței. Iar noi, adulții, cei atotcunoscători, le transmitem în mod arbitrar cerințele noastre. 

Mulți dintre ei sunt receptivi din prima clipă și nu au nevoie de foarte multe explicații, dar există și copii ce vor să înțeleagă de ce ar fi atât de  important pentru ei, pentru cei din jurul lor ca regulile să fie respectate. Iar pentru a înțelege, copiii au nevoie de exercițiu, au nevoie să experimenteze atât consecințele pozitive, cât și pe cele negative ale faptelor/acțiunilor lor, au nevoie să greșească pentru ca apoi să aleagă în cunoștință de cauză.

Un lucru este cert, regulile și legile existente în societate nu vor dispărea peste noapte, iar copiii se vor întâlni cu ele și vor auzi despre acestea pe tot parcursul vieții. De aceea, consider că este importantă atitudinea pe care o dezvoltă  aceștia față de respectarea regulilor și dacă sunt ele percepute sau nu ca mijloace de constrângere, de control.

Alina Matei: Chestiunea regulilor nu se schimbă nici după ce copiii devin adulți. Am putea transforma proverbul ”copil mic, griji mici, copil mare griji mari” într-unul ”copil mic, reguli puține, adult, reguli cât mai multe”?

Bianca Opriș: Privind în urmă, la perioada în care băiețelui meu avea câțiva anișori și amintindu-mi cât de multe griji îmi făceam atunci pentru aspecte ce priveau creșterea lui, aspecte care acum nu m-ar mai preocupa atât de mult, conștientizez că experiența acumulată în tot acest timp este cea care mă ajută, în momentul de față, să privesc dincolo de grijile inerente și să mă bucur de apropierea dintre noi.

Pe același considerent, în cazul copiilor, cred că ceea ce îi impactează de fapt pe aceștia este sentimentul ce îl resimt atunci când sunt obligați să adopte un anumit comportament, să facă un anumit lucru fără a li se oferi posibilitatea de a alege ceea ce își doresc.

Într-adevăr, numărul regulilor, al legilor pe care un adolescent/adult trebuie să îl respecte este mult mai mare decât numărul celor pe care trebuia să le respecte în copilărie. Însă numărul acestora crește proporțional cu vârsta, și crește într-un sens pozitiv. Ele nu reprezintă sancțiuni pe care societatea le stabilește ca urmare a creșterii și dezvoltării.

De aceea, un copil care a reușit să integreze la timp apartenența la societate, care a reușit să înțeleagă de timpuriu importanța respectării regulilor și implicațiile nerespectării acestora, poate fi un adolescent, și mai târziu un adult, care nu se va simți constrâns și nici copleșit de numărul regulilor sau al legilor pe care va trebui să le respecte. Astfel pot fi evitate dezvoltarea unor comportamente de revoltă împotriva autorității.

Cu mare bucurie,

am răspuns invitației colegilor de la JURIDICE.ro de a vorbi despre Învață cu Legisman. Dacă sunteți curioși, vă invităm și pe voi să aflați cum a pornit la drum Legisman și să descoperiți principiile și valorile pe care acesta le promovează.

Optimized by Optimole
Scroll to Top