Revista Psychologies Iunie – Iulie 2024

Medierea, de la conflict la dialog – solutii pentru prevenirea violentei in scoli

În agitația vieții școlare, conflictele sunt inevitabile. Ele apar fie din cauza diferențelor de opinii, fie din cauza tensiunilor sociale, și pot duce la situații conflictuale, afectând bunăstarea elevilor și creând un mediu nesigur.

Bullying-ul în școli: dimensiuni și impact

Bullying-ul este o problemă globală. Conform unui raport UNICEF din 2019, 1 din 3 copii din întreaga lume a fost victimă a bullying-ului. În România, bullying-ul afectează aproximativ 60% dintre elevi, conform unui studiu realizat de Salvați Copiii în 2020.

Formele prin care bullying-ul se manifestă includ:

  • Verbal: insulte, porecle, umilire publică;
  • Fizic: lovituri, împingeri, agresiuni fizice;
  • Relațional: excludere socială, răspândire de zvonuri;
  • Cibernetic: hărțuire prin intermediul mesajelor online.

Efectele asupra victimelor pot fi devastatoare: anxietate, depresie, izolare socială și scăderea performanțelor școlare. Și agresorii suferă consecințe pe termen lung, dezvoltând adesea probleme de comportament și dificultăți în relațiile sociale.

Medierea: un răspuns eficient

ntr-un colț liniștit al curții școlii, un grup de elevi discută aprins. Tonurile ridicate și expresiile încruntate sugerează un conflict ce amenință să escaladeze rapid.

Din fericire, o colegă instruită în tehnici de mediere intervine și facilitează comunicarea. Cuvintele calme și abordarea empatică dezamorsează tensiunea, iar discuția se transformă într-o oportunitate de înțelegere reciprocă.

Aceasta este puterea medierii în acțiune. Într-un mediu educațional în care bullying-ul continuă să reprezinte o problemă majoră, medierea și rezolvarea conflictelor devin instrumente esențiale pentru a crea un climat sigur și armonios pentru toți elevii.

Revista Psychologies Iunie – Iulie 2024

Optimized by Optimole
Scroll to Top