În luna decembrie primesc, de obicei, cele mai multe solicitări pentru a desfășura în școli și grădinițe ateliere de educație juridică dedicate copiilor. Este luna în care multe unități școlare își programează săptămâna ” Școală altfel” sau , pur și simplu, găsește resurse de timp pentru a le dedica aspectelor complementare educației tradiționale.
Am aflat din discuțiile cu cadrele didactice că realitatea din școli ” bate” statisticile, numai dacă urmărim creșterea fenomenului de bullying, apariția agresivității fizice și verbale și acceptarea acestor forme de abuz, de multe ori, ca normale. Pentru a le cere copiilor să respecte legea, este esențial că aceștia să înțeleagă nu doar regulile, ci și consecințele acțiunilor lor, luând decizii bazate pe liberul arbitru. lar la baza respectării regulilor stă stabilirea rutinelor sănătoase , formate încă de la gădiniță.
Tot din feedbackul oferit de profesori am înțeles că, din păcate, orele de dezvoltare personală sau de educație civică nu sunt suficiente pentru a acoperi măcar o parte din noianul de informații oferite de cele peste 11.500 de legi și de ordonanțe și este nevoie de o programa dedicată, structurată și aplicată, cu referire la viață de zi cu zi a copiilor.
Așadar , pornind de la cartea pe care am scris-o cu multă empatie pentru copii, ” Învață cu Legisman. Care -i treaba cu regulile”, apãrutã la Editura Solomon, împreună cu specialiști în educație și în design de învățare , am dezvoltat o astfel de programă dedicată î nv ăț ă mântului primar și am tipărit „Caietul elevului” și „Ghidul facilitatorului”. Structurată în 20 de lecții interconectate, programa propusă de mine dezvoltă o serie de competențe generale, care produc, la rândul lor, competențe vizând teme precum drepturile copiilor, obligațiile legale, îndatoririle, răspunderea, sancțiunea , puterile statului , Constituția , conflictele, consecințele faptelor noastre, siguranță pe internet etc., prezentate într -o cu totul altă perspectivă . Astfel, fiecare lecție din programă urmează ciclul natural de învățare al creierului de la curiozitate, provocare și conectare personală cu tema și până la cercetare aprofundată și înțelegere , iar apoi totul este transpus în practică. La finalul parcurgerii acestei programe, copiii vor reuși integrarea conceptelor dobândite din educația juridică în viața reală , dincolo de pereții școlii sau ai cuibului familial.